Drahí priatelia , dámy, páni, vážení potenciálni spolucestujúci. Tento článok bude o mojich skúsenostiach s cestovaním ŽSR . Pochádzam s jedného mesta na juhu západného Slovenska a do Bratislavy som pravidelne cestovával počas mojich vysokoškolských štúdií 1997 až 2002 . Musím povedať , že počas roka sa cca 2-3x stalo , že vlak meškal. Nie , čítate správne 2-3x meškal , nie nemeškal ! Pred rokom a pol som znovu začal z pracovných dôvodov cestovať do Bratislavy . Prisahám , čestné pionierske , od začiatku roku vlak (tzv. Regionálny Rýchlik ) na trati Banská Bystrica – Bratislava asi 2x nemeškal , t.j. išiel presne .
To isté platí pre rýchliky idúce z Košíc do Bratislavy . Čoraz častejšie sa stáva, do súprav na regionálne rýchliky nie je pripájaný vozeň 1. triedy . Jednoducho rýchlik bez prvej triedy ( pripomína mi to „skvelý“ nápad predávať miesta na státie do lietadla ) . Hlavne že všade počúvam Fidel-Castro propagandu , ako chceme dostať viac ľudí do vlakov. K „prvej triede“ – opakovane v týchto vozňoch nefungujú obe WC . Ak máte šťastie, v tom ktoré funguje , sa nešmyknete , na grcke a močovke. Nálepky Vám oznamujú „WI-FI free“ . Naposledy som to už začal počítať – za hodinu mi to padlo 9 krát. Pre tých , ktorí poznajú Bratislavu , na Trnavskom mýte , za bývalou železničnou poliklinikou ( ktorú už stihli predať ) je veľká budova – „odštepný závod“ IT služby železníc. Niekto by si tam mohol všimnúť , že je rok 2019 ...
Niečo tu nesedí . Od 1989 do 2019 je 30 rokov. Akým vývojom prešli Železnice za tých 30 rokov ? Je tu príliš veľa starých rušňov , príliš veľa starých vagónov. Vlaky v niektorých úsekoch jazdia 70km/h , na rovinkách 120 - 140 km/h . Pozrime sa do sveta – v Európe TGV , Ázia - Shinkansen , rýchlosti okolo 300km/h . Aby som bol férový - Svojho času boli pokusy s Pendolinom , ešte asi jazdí do Košíc . V treťom tisícročí máme priecestia bez závor a bez signalizácie, atď. ...
Keby som tu chcel písať o všetkom čo tu smrdí , bolo by to 2000 strán . Ryba smrdí od hlavy . Železnice sú veľká firma s množstvo zákaziek. To pochopili dodávatelia, manažment aj páni riaditelia . Niektorí bývalí riaditelia to pochopili tak dobre, že za pripustenie supov k ohlodávaniu ŽSR , si odniesli tašku plnú eurošov , viď 300.000. v batôžku jedného z bývalých súdruhov riaditeľov ....
Na záver ostáva len dúfať, že nie Všetci riaditelia ŽSR sú tzv. 2-obálkoví . Keď je prvý krát zle, otvoríš prvú obálku – a je tam napísané „zvaľ všetko na predchodcu“ . Keď je druhý krát zle , otvoríš druhú obálku – tam je napísané „nájdi si nástupcu a napíš mu dve obálky“ . Ešte , bolo by vhodné, aby top manažment a riaditeľ cestoval vlakmi , aby videli , v akom stave majú podnik , za ktorý zodpovedajú. V neposlednom rade , v plnej miere zodpovedajú aj za viac ako 13.000 zamestnancov ......